|
Ćwiczenia
usprawniające narządy mowy
Dzieci
mają naturalną skłonność do
wielokrotnego powtarzanie ulubionych
zabaw. Jeśli więc potraktujemy ćwiczenia
jako zabawę, będą one dla dziecka
prawdziwą przyjemnością. Rola dorosłego
polega na pokazaniu poprawnie wykonanego
ćwiczenia i zachęcaniu dziecka do
pracy przez chwalenie za podejmowany
wysiłek, choćby efekty nie były od
razu widoczne. Lepiej ćwiczyć krótko,
ale częściej 3-4 minut z 3-latkiem, do
10 ze starszym dzieckiem. Czas trwania i
liczbę powtórzeń należy dostosować
do indywidualnych potrzeb oraz możliwości
dziecka. Ćwiczenia zaczynamy od
najprostszych stopniowo zwiększając
ich trudność. Wykorzystaj naturalne
okazje, aby pogimnastykować aparat
mowy. Ćwiczenia te powinni wykorzystywać
również nauczyciele przedszkoli i
rodzice w pracy z tymi dziećmi, które
są w trakcie rozwoju mowy lub ich
wymowa odbiega od normy. Wskazane jest
prowadzenie ćwiczeń przed lustrem, aby
dziecko najpierw mogło obserwować wzór
prawidłowego ułożenia narządów
artykulacyjnych, a później go naśladować
i wykonać samodzielnie.
A oto ćwiczenia,
które pomogą usprawniać narząd mowy
Twojego dziecka.
Ćwiczenia warg:
- Cmokanie i parskanie (wprawianie
warg w drganie)
- Wymawianie na przemian
"a" - "o" lub
"e" - "o" przy
maksymalnym oddaleniu od siebie górnej
i dolnej wargi
- Oddalanie od siebie kącików ust,
jak przy "i"
- Zbliżanie do siebie kącików ust
(ściąganie warg) jak przy
"u"
- Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć
je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać
w kąciki ust: w prawo, w lewo, a
następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
- Masowanie warg zębami (górnymi
dolnej wargi i odwrotnie)
- Nadymać policzki przy zwartych
wargach
- Nadymać policzki i zatrzymać
powietrze w jamie ustnej na około 4
-5 sekund, następnie oddychać
przez nos bez zmiany położenia
warg i policzków
- Nadymać policzki na zmianę lewy
i prawy, przesuwać powietrze z
jednej strony jamy ustnej do drugiej
przy zwartych wargach
- Wciągać policzki do jamy ustnej
(policzki ściśle przylegają do łuków
zębowych, wargi tworzą zajęczy
pyszczek)
- Przy zwartych szczękach i wargach
odciągać na przemian kąciki ust
na boki
- Przy zaciśniętych zębach zwierać
i rozwierać wargi (zwarcie ma być
silne, rozwarcie możliwie największe)
Ćwiczenia języka:
- Dotykanie czubkiem języka na
zmianę do górnych zębów, a następnie
do górnej wargi przy maksymalnym
opuszczeniu szczęki dolnej
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi
(zlizywanie masy czekoladowej,
budyniu)
- Język w kształcie grota wykonuje
poziome ruchy wahadłowe od jednego
do drugiego kącika ust
- Ruchy koliste języka w prawo i w
lewo wewnątrz jamy ustnej
- Oblizywanie lub
"odliczanie" zębów i
zewnętrznej powierzchni dziąseł
pod wargami
- Żuć język, udawać ssanie
cukierka
Ćwiczenia usprawniające
podniebienie miękkie:
- Płukanie gardła ciepłą wodą
(to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki
"k" i "g")
- Wywołanie ziewania przy nisko
opuszczonej szczęce dolnej
- Chrapanie na wdechu i wydechu
- Głębokie oddychanie przez usta
przy zatkanym nosie
Zabawy usprawniające narządy
mowy:
"Dzień dobry
zwierzątka"
Bardzo wcześnie rano wszystkie
zwierzęta jeszcze smacznie spały.
Kogut i kury w kurniku na grzędzie
(oblizywanie czubkiem języka górnych zębów
po wewnętrznej stronie), krowa i koń w
oborze (unoszenie języka za górne zęby
i cofanie go do podniebienia miękkiego)
, a piesek w budzie (język w
przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych
zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył
z kurnika (szerokie otwieranie buzi i
wysuwanie języka nie dotykając o zęby),
rozejrzał się po podwórku (kierowanie
języka w kąciki ust, przy szeroko
otwartych ustach), wyskoczył na płot
(unoszenie języka nad górną wargę) i
głośno zapiał - kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury,
które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie
kurki zjadły ziarenka (chwytanie
ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał -
hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka
(usta szeroko otwarte, oblizywanie warg
ruchem okrężnym). Zmęczył się
bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie
szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek
i zamiauczał - miau, miau!! Wypił
mleczko z miseczki (wysuwanie języka
nad dłońmi ułożonymi w kształcie
miseczki). W chlewiku świnka zaczęła
potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała
- muu, muu!! A koń zaparskał, że też
już nie śpi (parskanie, kląskanie).
Odgłosy
Jedzie pociąg - fu,
fu, fu
Trąbi trąbka - tru, tu, tu
A bębenek - bum, bum, bum
Na to żabki - kum, kum, kum
Konik człapie - człap, człap, człap
Woda z kranu - kap, kap, kap
Mucha bzyczy - bzy, bzy, bzy
A wąż syczy - ssssss
Baran beczy - be, be, be
A owieczki - me, me, me
"Zwierzęce
gadanie" J. Beszczyński
Co mówi bocian, gdy
żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum?
Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko,
ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w
kurniku? Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu,
mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by
chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce?
Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!
Źródło: E. M.
Skorek "Reranie. Profilaktyka,
diagnoza, korekcja", IMPULS, Kraków
2001
|
|
|