„Co to jest
ekologia”
Ekologia
– mądre słowo, a co znaczy" –
powiedz sowo!
Sowa chwilę pomyślała i odpowiedz taką
dała:
To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach,
ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko w paru zdaniach o
wzajemnych
powiązaniach między nimi.
Bo to wszystko to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować –
powiedziała mądra sowa.
D.
Klimkiewicza
Kształtowanie świadomości
proekologicznej jest od pewnego czasu
jednym z głównych zadań edukacyjnych. W
edukacji zagadnienia ekologii i ochrony środowiska
są poruszane w trakcie zajęć, lecz
wobec narastania zagrożeń i postępującej
degradacji środowiska wymagają znacznie
szerszego spojrzenia. Styl życia kształtują
się już we wczesnych latach życia
dziecka. Okres ten cechuje szczególnie
wielka plastyczność psychiki dziecka,
wyrabiają się pewne nawyki, dlatego tak
ważny jest ich bezpośredni kontakt z
naturą, rzetelna wiedza o stanie naszego
środowiska oraz zagrożeniach, jakie
niesie ze sobą współczesna cywilizacja.
Ochrona pozostałych dóbr naszej Planety
staje się sprawą nas wszystkich, bez
względu na wiek i najbardziej paląca
potrzebą bieżącej chwili.
Prognoza negatywna
Zaniechanie oddziaływań
dydaktyczno - wychowawczych w
zakresie edukacji ekologicznej może
doprowadzić do: |
Prognoza pozytywna
Efektywnie prowadzona
edukacja ekologiczna:
|
- utraty
wrażliwości na potrzeby
otaczającego świata,
- braku
zrozumienia praw rządzących
przyrodą,
- nie
dostrzegania wzajemnych współzależności
w świecie, co w efekcie może
stać się przyczyną
katastrofy cywilizacyjnej.
|
-
uwrażliwi
dzieci na piękno otaczającej
przyrody i wzmocni więź z nią;
-
rozwinie
umiejętność obserwacji
i samodzielnego
wnioskowania;
-
daje
dzieciom sposobność do
zrozumienia współzależności
całego życia na naszej
planecie, wpływu działalności
człowieka oraz jego decyzji
na teraźniejszość i przyszłość;
-
kształtuje
odpowiednie nawyki
i umiejętności
podejmowania decyzji począwszy
od prostych codziennych wyborów,
a skończywszy na tych
o wiele trudniejszych i złożonych;
-
rozwinie poczucie odpowiedzialności i troski o obecną
i przyszłą jakość życia
na Ziemi; będzie źródłem satysfakcji dla dzieci i nauczyciela.
|
„Mamy
tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość
zależy od każdego, na pozór
niewielkiego, ludzkiego działania, zależy
od każdego z nas"
(Florian
Plit)
|