|
Wady postawy
Wady postawy znajdują się na czele
listy chorób cywilizacyjnych.
Bagatelizowanie zaburzeń postawy u
dzieci w przyszłości może przynieść
różnorodne powikłania chorobowe.
W ostatnich latach obserwuje się
znaczny wzrost występowania wad postawy
u dzieci. Statystyki są alarmujące -
ponad 80 procent dzieci ma płaskostopie,
koślawe kolana i krzywy kręgosłup.
Główną przyczyną tego stanu rzeczy
należy upatrywać w zmianie naszego trybu
życia - z aktywnego ruchowo na tzw.
sedenteryjny (siedzący). Nasze dzieci od
kilku do kilkunastu godzin dziennie
przebywają w pozycji siedzącej. Siedzą w
szkole, podczas odrabiania lekcji i
zajęć dodatkowych, a kiedy uwolnią się
już od obowiązków najchętniej
"odpoczywają" również w pozycji
siedzącej - czytają, oglądają TV, grają
na komputerze.
Siedzący tryb życia wpływa negatywnie
na rozwój młodego człowieka, powoduje
osłabienie siły mięśni i obniżenie
ogólnej sprawności i wydolności
organizmu. Konsekwencją tego jest
pojawienie się zaburzeń postawy ciała,
które nieleczone, z czasem pogłębiają
się i utrwalają w postaci poważnych wad
postawy. Rodzice muszą być świadomi, że
jeśli lekarz stwierdził u dziecka
wystąpienie wady postawy, to nie minie
ona wraz z jego rozwojem. Z tych wad się
nie "wyrasta".
Bagatelizowanie najmniejszych nawet
zaburzeń postawy u dzieci negatywnie
wpływa na ich zdrowie i sprawność, a w
przyszłości może przynieść bardzo
niekorzystne w skutkach powikłania
chorobowe. Znajdują się na czele listy
chorób cywilizacyjnych. Wprawdzie nie
powodują zagrożenia życia, ale są
przyczyną długotrwałych dolegliwości i
znacznego dyskomfortu. Mogą powodować
zaburzenia w budowie i czynnościach
wielu narządów i układów organizmu
człowieka. Pogłębienie przednio-tylnych
krzywizn kręgosłupa, może pogarszać
wentylację płuc i utrudniać dopływ krwi
do mózgu. Kręgosłup prosty na skutek
zbyt słabej amortyzacji może powodować
mikrourazy głowy podczas chodzenia czy
skakania. Skoliozy pogarszają wentylację
płuc, powodują bóle międzyżebrowe,
utrudniają pracę serca i wielu dużych
naczyń krwionośnych. Płaskostopie i
koślawe lub szpotawe kolana utrudniają
długotrwałe stanie i chodzenie. Ogólnie
wady postawy pogarszają warunki statyki
ciała, powodują zwiększenie zużycia
energii, poczucie znużenia i nerwowość.
Nieleczone wady postawy powodują
przykre dolegliwości:
- bóle krzyża i pleców w wyniku zmian
zwyrodnieniowych kręgosłupa;
- bóle stóp, nóg i stawów biodrowych
(zwłaszcza podczas dłuższego stania lub
marszu);
- pogorszenie funkcjonowania układu
oddechowego oraz krążenia;
- dokuczliwe i długotrwałe bóle głowy;
- osłabienie sprawności i wydolności
fizycznej;
Większość wad postawy to schorzenia
nabyte, dlatego też należy im
zapobiegać. Natychmiastowe korygowanie
wcześnie wykrytej nieprawidłowości
gwarantuje szybką poprawę i cofnięcie
się zmian.
Co to jest prawidłowa
postawa?
Mówimy o niej wtedy, gdy poszczególne
elementy szkieletu są doskonale do
siebie dopasowane i utrzymywane w
prawidłowym położeniu dzięki mięśniom,
ścięgnom, więzadłom i chrząstkom. Jedna
z definicji prawidłowej postawy mówi, że
jest to zharmonizowany układ
poszczególnych odcinków ciała względem
siebie, którego utrzymanie wymaga
minimalnego napięcia układu mięśniowego
i nerwowego. Osią całego ciała jest
kręgosłup i dlatego jego ustawienie, i
ukształtowanie ma zasadniczy wpływ na
prawidłową postawę lub występowanie jej
wad.
Na budowę kręgosłupa składają się 34
kręgi:
7 kręgów szyjnych - odcinek szyjny
12 kręgów piersiowych - odcinek
piersiowy
5 kręgów lędźwiowych - odcinek lędźwiowy
5 kręgów krzyżowych - część krzyżowa
5 kręgów guzicznych - część guziczna
Kręgosłup w naturalny sposób wygina
się łukowato, na przemian do przodu i do
tyłu, tworząc cztery naturalne
krzywizny:
Szyjna - wygięcia do przodu (lordoza
szyjna)
Piersiowa - wygięcia do tyłu (kyfoza
piersiowa)
Lędźwiowa - wygięcia do przodu (lordoza
lędźwiowa)
Krzyżowa - do tyłu (kyfoza krzyżowa).
Naturalne krzywizny kręgosłupa
ułatwiają człowiekowi utrzymanie
równowagi przy pionowej postawie ciała
oraz spełniają funkcję amortyzatorów
podczas chodzenia, biegania, skakania
oraz podnoszenia ciężkich przedmiotów.
Każde odchylenie od normy w kształcie
kręgosłupa pociąga za sobą zmianę
postawy ciała. Mówi się wówczas o
zaburzeniach lub wadach postawy.
Przyczyną tych zaburzeń jest najczęściej
dystonia mięśniowa, czyli zaburzenie
równowagi napięć dużych grup
mięśniowych, odpowiedzialnych za
stabilizację kręgosłupa. Jedne grupy
mięśni ulegają osłabieniu i
rozciągnięciu, w innych występuje
wzmożone napięcie i ich skrócenie.
Zachwianie tej równowagi jest początkiem
łańcucha zmian prowadzącym do choroby
zwyrodnieniowej oraz wad postawy.
Opisując prawidłową postawę, możemy
wskazać na pewne cechy, które przyjmuje
się za charakterystyczne dla tej
postawy, a są to:
- głowa ustawiona wprost nad klatką
piersiową, biodrami i stopami,
- barki na jednej wysokości, nie
wysunięte do przodu,
- łopatki przylegające do klatki
piersiowej,
- dobrze wysklepiona klatka piersiowa i
płaski brzuch,
- na plecach łagodnie zarysowane
naturalne krzywizny kręgosłupa,
- ręce i nogi prawidłowo ukształtowane,
- rzepki zwrócone do przodu,
- stopy wysklepione.
Odchylenie od ogólnie przyjętych cech
prawidłowej postawy określamy jako
postawę wadliwą lub nieprawidłową. Cechy
nieprawidłowej postawy to:
- głowa wysunięta do przodu lub
pochylona w bok,
- klatka piersiowa płaska, zapadnięta
lub zniekształcona, barki wysunięte do
przodu,
- brzuch wypukły, wysunięty do przodu,
obwisły,
- plecy zgarbione, zaokrąglone,
- krzywizny kręgosłupa nadmiernie
pogłębione w płaszczyźnie strzałkowej,
- nieprawidłowe wysklepienie stóp.
Jak powstają wady postawy?
W przebiegu rozwoju wad postawy
wyróżniamy trzy okresy:
I okres - zmian czynnościowych. Jedne
grupy mięśni ulegają osłabieniu i
rozciągnięciu, w innych występuje
wzmożone napięcie i ich skrócenie. Czas
trwania tego okresu może być różny w
zależności od czynników, które powodują
powstawanie wad. Może on wynosić od
kilku tygodni do kilku miesięcy.
II okres - powstawania przykurczy
(więzadeł, mięśni i ścięgien) w tym
okresie wprowadzenie ćwiczeń
korekcyjnych może być jeszcze całkowicie
skuteczne. Okres ten może trwać przez
kilka tygodni, miesięcy, a nawet lat.
III okres - zmian strukturalnych, czyli
utrwalonych przykurczy. Wady postawy w
tym okresie określamy jako patologiczne.
Ćwiczenia korekcyjne pozwalają zapobiec
dalszemu postępowaniu wady, jednak
całkowita jej likwidacja jest już
niemożliwa i często wymaga złożonego
postępowania rehabilitacyjnego.
Najwięcej wad postawy powstaje w
dwóch okresach:
- w wieku 6-7 lat, w związku ze zmianą
trybu życia dziecka,
- w okresie skoku pokwitaniowego, gdzie
następuje zmiana proporcji ciała i
przesunięcie środka ciężkości.
Rodzaje wad
Wyróżniamy następujące wady
postawy:
1. Wady kręgosłupa:
- w płaszczyźnie strzałkowej:
plecy okrągłe, plecy płaskie, plecy
wklęsłe, plecy okrągło-wklęsłe
- w płaszczyźnie czołowej:
boczne skrzywienie kręgosłupa (skolioza)
2. Wady klatki piersiowej:
- klatka piersiowa lejkowata
- klatka piersiowa kurza
3. Wady kończyn dolnych:
wady kolan:
- kolana koślawe
- kolana szpotawe
wady stóp:
- stopa płaska (płaskostopie)
- stopa płasko-koślawa
- stopa szpotawa
- stopa wydrążona.
Wady kręgosłupa
PLECY OKRĄGŁE. Plecy okrągłe to
nadmierne uwypuklenie fizjologicznej
krzywizny piersiowej. Nadmierne wygięcie
kręgosłupa w odcinku piersiowym
skompensowane jest w odcinku szyjnym
zwiększoną lordozą szyjną i pochyleniem
głowy do przodu. W wyglądzie dziecka z
plecami okrągłymi obserwuje się:
• wysunięcie do przodu głowy i barków,
• odstające łopatki,
• zapadniętą lub spłaszczoną klatkę
piersiową (bardzo często funkcja
oddechowa klatki piersiowej jest
upośledzona),
• osłabienie mięśni grzbietu i przykurcz
mięśni klatki piersiowej,
Najczęstszą przyczyną tej wady jest
dystonia mięśniowa (zaburzenie równowagi
napięć mięśniowych mięśni grzbietu).
Przyczyną może być także słaby wzrok,
chęć ukrycia przez dorastające
dziewczynki rozwijających się piersi
(kifoza "wstydliwych"), nadmierny, w
stosunku do rówieśników, wzrost. Plecy
okrągłe mogą też powstawać w następstwie
takich chorób jak: krzywica, gruźlica
kręgosłupa, zesztywniające zapalenie
stawów kręgosłupa, choroba Scheuermanna.
PLECY PŁASKIE. Wada ta charakteryzuje
się spłaszczeniem lub brakiem
fizjologicznych krzywizn kręgosłupa. w
badaniu nie stwierdza się natomiast
ograniczenia ruchomości w poszczególnych
odcinkach kręgosłupa. U osób z wadą o
typie pleców płaskich klatka piersiowa
jest płaska, jej ruchomość i pojemność
są ograniczone, barki opadnięte.
Zmniejszenie fizjologicznych wygięć
kręgosłupa powoduje wypadnięcie funkcji
amortyzacyjnej kręgosłupa, sprzyja
powstawaniu zmian przeciążeniowych i
zwyrodnieniowych kręgosłupa, dlatego
ludzie z tą wadą często uskarżają się na
bóle głowy.
W wyglądzie dziecka z plecami płaskimi
obserwuje się:
• sylwetkę wątłą,
• układ mięśniowy słabo ukształtowany,
• barki obniżone i wysunięte do przodu
• spłaszczoną klatkę piersiową
PLECY WKLĘSŁE. Istota tej wady polega
na zwiększonym przodowygięciu kręgosłupa
w odcinku lędźwiowym (pogłębieniu
lordozy lędźwiowej). Przyczyną jest
najczęściej dystonia mięśniowa mięśni
grzbietu, brzucha, pośladków i kończyn
dolnych. Osoby z tą wadą postawy często
uskarżają się na dolegliwości bólowe
okolicy lędźwiowo- krzyżowej kręgosłupa.
W wyglądzie dziecka z plecami wklęsłymi
obserwuje się:
• silnie zaznaczony odcinek lędźwiowy
kręgosłupa,
• uwypuklenie pośladków,
• wypięty brzuch,
• zwiększenie przodopochylenia miednicy,
• klatka piersiowa i piersiowy odcinek
kręgosłupa mogą być nieco spłaszczone
lub pozostawać w normie.
PLECY OKRĄGŁO-WKLĘSŁE. Zarówno kifoza
piersiowa, jak i lordoza lędźwiowa są
nadmiernie powiększone, głowa, barki i
brzuch silnie wysunięte do przodu.
Osłabieniu ulegają mięśnie grzbietu w
odcinku piersiowym, mięśnie pośladkowe i
brzucha. Przykurczone są mięśnie klatki
piersiowej i mięśnie grzbietu - odcinka
lędźwiowego.
SKOLIOZA. Boczne skrzywienie
kręgosłupa jest wadą postawy polegającą
na wielopłaszczyznowym odchyleniu linii
kręgosłupa od stanu prawidłowego (w
całości lub jego odcinkach). Odchylenie
to występuje w płaszczyznach:
- czołowej - kręgosłup wygina się w bok:
w prawo lub w lewo;
- strzałkowej - pogłębia się wgięcie
kyfotyczne lub lordotyczne;
- poprzecznej - następuje rotacja
(obrót) kręgów, co prowadzi do powstania
garbu.
Skoliozę uważa się za wadę
ogólnoustrojową, gdyż pociąga za sobą
wtórne zmiany w układzie narządu ruchu,
układzie oddechowo-krążeniowym i w
różnych narządach wewnętrznych oraz
pogorszenie sprawności i wydolności
fizycznej. Gimnastyka korekcyjna zajmuje
się tylko mniej zaawansowanymi
postaciami skoliozy (postawy
skoliotyczne i skoliozy I stopnia).
Bardziej zaawansowane przypadki wymagają
postępowania rehabilitacyjnego, a nawet
operacyjnego.
W wyglądzie dziecka ze skoliozą
obserwuje się:
• nierówno ustawione barki,
• odstające łopatki,
• brak symetrii talii,
• krzywo przebiegającą linię kręgosłupa,
• nierówno ustawione biodra.
Nieleczona skolioza może prowadzić do:
• zniekształcenia klatki piersiowej,
• uciskania narządów wewnętrznych (serce
i płuca), prowadząc do upośledzenia
wydolności krążenia i oddychania,
• zmniejszonej sprawności fizycznej,
• duszności,
• kompleksu psychicznego, spowodowanego
obecnością garbu żebrowego.
Wady klatki piersiowej
KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA (tzw.
szewska) - charakterystyczną cechą tej
wady jest lejkowate zapadnięcie dolnej
części mostka i przylegających do niego
żeber. Przyczyną jest wrodzone
zaburzenie rozwoju przepony lub
nieprawidłowy rozwój chrząstek
żebrowych. Osoby z tym schorzeniem mają
upośledzony mechanizm oddychania i
zaburzenia ze strony układu krążenia, są
apatyczne, zmęczone i chorowite.
KLATKA PIERSIOWA KURZA -
charakterystyczny dla tej wady jest
zniekształcony, silnie wysunięty do
przodu mostek tworzący uwypuklenie w
kształcie dziobu łodzi. Wada ta,
podobnie jak klatka piersiowa lejkowata,
silnie zaburza wydolność układu
oddechowego i krążenia.
Wady kończyn dolnych
KOLANA KOŚLAWE - w tej wadzie kolana
skierowane są do wewnątrz, oś podudzia
tworzy z osią uda kąt rozwarty na
zewnątrz, podudzie jest nadmiernie
oddalone od osi środkowej ciała. Gdy
dziecko stoi na baczność, kolana
opierają się o siebie, a między kostkami
stóp jest spora przerwa. Jeśli nie
przekracza ona czterech centymetrów, nie
trzeba się martwić, bo taka koślawość
mija najczęściej, zanim dziecko skończy
10 lat (u dziewczynek szybciej). Gdy
jednak wada ta się pogłębia, wskazana
jest wizyta u ortopedy oraz odpowiednia
gimnastyka. Przyczyną tej wady może być:
krzywica, nadwaga, zmuszanie dziecka do
zbyt wczesnego wstawania i chodzenia,
częste siadanie w tzw. siadzie "W".
KOLANA SZPOTAWE - w tej wadzie oś
podudzia tworzy z osią uda kąt otwarty
do wewnątrz. Gdy dziecko stoi prosto, ze
złączonymi stopami, między kolanami
tworzy mu się szczelina w kształcie
litery O. Często też palce stóp
skierowane są do wewnątrz. Wada ta
zazwyczaj sama zanika, gdy dziecko
kończy dwa lata. Jeżeli jednak maluch ze
szpotawymi kolankami jest otyły lub
zaczął chodzić przed ukończeniem roku,
wtedy pomocne będzie odpowiednie
leczenie i gimnastyka.
Wady stóp
Stopa swoją budową i funkcją
przystosowana jest do dźwigania i
elastycznego przenoszenia ciężaru ciała
w czasie chodu, do amortyzowania
wstrząsów powstających w czasie
poruszania się. Zdrowe stopy są ważnym
elementem zdrowia całego organizmu.
Chore, zniekształcone utrudniają
poruszanie się, sprawiają ból i powodują
zmęczenie.
STOPA PŁASKA (płaskostopie
czynnościowe). Płaskostopie jest jedną z
bardziej powszechnych dolegliwości.
Stopa ma niski lub obniżający się łuk
podłużny, który jest wynikiem
niewydolności układu
mięśniowo-wiązadłowego. W młodszym wieku
szkolnym nie musi dostarczać bodźców
bólowych, jednak zaniedbanie i brak
korektywy może nieść odległe, negatywne
skutki. Jeśli utrzymuje się długo, może
prowadzić do zniekształceń, bolesności
oraz zaburzenia funkcji stóp. Warto
pamiętać, u małego dziecka występuje
tzw. płaskostopie pozorne, wynikające z
nieodpowiednio wykształconych mięśni,
które znika, gdy skończy ono cztery
lata.
STOPA PŁASKO-KOŚLAWA - jest to wada
złożona, wynikająca z przeciążenia stopy
oraz niewydolności jej układu
mięśniowo-więzadłowego.
Charakterystyczną cechą tej wady oprócz
spłaszczenia wysklepienia stopy jest
skręcenie pięty na zewnątrz. Pięta
opiera się na podłożu brzegiem
przyśrodkowym. Dziecko zdziera obcasy
butów po stronie wewnętrznej.
STOPA SZPOTAWA - pięta jest skręcona
do wewnątrz i opiera się na krawędzi
zewnętrznej o podłoże.
STOPA WYDRĄŻONA - cechą
charakterystyczną tej wady jest
nadmierne wydrążenie stopy między
śródstopiem, a piętą i skróceniem tego
odcinka. Jest to tzw. wysokie podbicie.
Poszczególne wady postawy wykazują
zazwyczaj tendencje do nasilania się z
czasem, bardzo ważne jest więc wczesne
ich wykrywanie i leczenie. Polega ono
przede wszystkim na wyeliminowaniu
czynników sprzyjających rozwojowi wady i
stosowaniu systematycznej gimnastyki
korekcyjnej, wzmacniającej układ
mięśniowy. Niekiedy konieczne jest także
leczenie operacyjne.
Co powinno zaniepokoić
rodziców?
Wczesne wykrycie odchyleń od normy w
postawie dziecka to gwarancja
skutecznego leczenia. Obserwacje postawy
ciała można rozpocząć od trzeciego roku
życia i prowadzić nie rzadziej niż raz
na pół roku. Dziecko do badania powinno
być rozebrane do majteczek. Niech stanie
prosto, z opuszczonymi wzdłuż tułowia
rękami. Zwróć uwagę na symetrię tułowia,
łopatek i bioder.
- Na początku sprawdź, czy barki są na
tej samej wysokości.
- Zwróć uwagę, czy jedna łopatka nie
jest bardziej wystająca, uniesiona lub
opuszczona, to właśnie sygnał wady
postawy.
- Spójrz na talię - "Trójkąty talii"
powinny być równe po obu stronach.
- Popatrz na biodra - zauważ, czy są one
na tym samym poziomie. Żadne nie powinno
być uniesione.
- Gdy dziecko zrobi skłon (pochyli się
swobodnie do przodu przy wyprostowanych
kolanach), sprawdź, stojąc za dzieckiem,
czy nie ma różnicy w wysokości między
prawą a lewą stroną ciała.
- Sprawdź, czy w swobodnej pozycji
stojącej linia kręgosłupa jest prosta.
Pod skórą widoczne są wyrostki kolczyste
kręgów, tworzące prostą linię
przebiegającą pośrodku pleców.
Przeciągnij palcem wzdłuż tej linii,
jeśli zauważysz jakiekolwiek odchylenie,
może to świadczyć o skrzywieniu
kręgosłupa.
- Ustaw dziecko bokiem. Sprawdź, czy nie
ma nadmiernego pochylenia głowy do
przodu, zaokrąglonych pleców, czy zbyt
wystającego brzucha.
- Obejrzyj także nogi dziecka (odległość
między kostkami przyśrodkowymi w pozycji
na baczność nie powinna przekraczać 4-5
cm).
- Oglądając odciski stóp na piasku lub
mokrych stóp na podłodze, możesz w
prosty sposób zauważyć symptomy
nieprawidłowości w wysklepieniu stóp.
Jeśli zauważysz jakąś nieprawidłowość,
koniecznie zgłoś się z dzieckiem do
ortopedy lub lekarza rehabilitacji
ruchowej.
Leczenie wad postawy - czy
wystarczy gimnastyka korekcyjna?
Celem gimnastyki
korekcyjno-kompensacyjnej jest
skorygowanie istniejącej wady postawy i
doprowadzenie jej, o ile to jest
możliwe, do stanu prawidłowego bądź
zatrzymanie wady i niedopuszczenie do
jej pogłębienia. Grupowe zajęcia
gimnastyki korekcyjnej kierowane są
głównie do dzieci młodszych z wadami
niewymagającymi jeszcze postępowania
rehabilitacyjnego. Są to dzieci
przedszkolne, u których wady postawy są
wynikiem słabego umięśnienia oraz
nieprawidłowego nawyku w utrzymaniu
postawy ciała. Dzieci te wymagają
dodatkowej dawki ruchu. Okres
przedszkolny należy wykorzystać do
kształtowania prawidłowych stereotypów
ruchowych, do tworzenia nawyku
prawidłowej postawy ciała oraz
rozwijania cech psychomotorycznych - jak
zwinność, zręczność, gibkość,
koordynacja i równowaga.
W przypadku stwierdzenia u dziecka wady
postawy niezbędne jest odpowiednie
postępowanie korekcyjne. Dziecko powinno
systematycznie uczęszczać na
indywidualne zajęcia gimnastyki
korekcyjnej prowadzone przez
fizjoterapeutę lub instruktora
gimnastyki korekcyjnej.
Każde dziecko z wadą postawy wymaga
specjalnego doboru ćwiczeń. W czasie
indywidualnych zajęć terapeuta może
czuwać nad prawidłowym wykonaniem
ćwiczeń i na bieżąco korygować wszelkie
nieprawidłowości.
Nie wystarczy przyjąć do wiadomości, że
Wasze dziecko ma wadę postawy, nie
wystarczy też wiedza o tym, jakie
ćwiczenia należy stosować. Nie można
poprzestać też na zajęciach gimnastyki
korekcyjnej, które odbywają się zwykle
raz w tygodniu. Podczas zajęć dziecko
zapoznaje się z ćwiczeniami i uczy się,
jak je prawidłowo wykonywać.
Ale aby wadę skorygować, trzeba ćwiczyć,
i to bezwzględnie codziennie. Bardzo
ważne w tym okresie jest wsparcie
rodziców, którzy powinni pomagać,
mobilizować i przekonywać do
systematyczności i wytrwałości w walce o
zdrowe i piękne ciało. O wiele łatwiej
będzie dziecku wytrwać, jeśli w
rodzicach będzie miało oparcie, a
jeszcze lepiej - partnerów, którzy
poświęcą codziennie 10-15 minut na
wspólne ćwiczenia z dzieckiem. Wasza
wspólna praca przyniesie na pewno
efekty, ale trzeba na nie trochę
poczekać. Leczenie wymaga wytrwałości i
systematyczności - wady, która
powstawała przez kilka lat, nie da się
poprawić w ciągu kilku tygodni czy nawet
miesięcy.
Sport i aktywność fizyczna w
wadach postawy
Dzieci z wadami postawy powinny
korzystać nie tylko z odpowiednich
ćwiczeń korekcyjnych, ale i innych zajęć
ruchowych, nawet niektórych dyscyplin
sportowych. Obecnie uważa się, że przy
wadach postawy - a szczególnie przy
bocznym skrzywieniu kręgosłupa -
znaczenie lecznicze ma przede wszystkim
pływanie. Ruch w wodzie przyspiesza
spalanie tkanki tłuszczowej, wpływa
harmonijnie i wszechstronnie na rozwój
mięśni, zwiększa ich siłę, wzmacnia
układ nerwowy, pobudza krążenie i
oddychanie oraz działa hartująco.
Możliwość odciążenia tułowia w wodzie
stwarza dogodne warunki do korekcji
kręgosłupa. Natomiast ćwiczenia
oddechowe z pokonywaniem oporu wody
zwiększają pojemność życiową płuc.
Dzieci z wadami postawy mogą uprawiać
rekreacyjnie większość dyscyplin
sportowych, np. piłką ręczną, siatkową,
koszykową. Należy jednak nieco zmienić
technikę, przede wszystkim wyeliminować
skoki, wprowadzić rzuty oburącz lub
jednorącz - zamiennie prawą i lewą ręką.
Zimą dzieci mogą uprawiać dla
przyjemności narciarstwo, łyżwiarstwo
(bez skoków) oraz saneczkarstwo, które
wpływają dodatnio na układ
krążeniowo-oddechowy dziecka oraz
wzmacniają mięśnie całego ciała.
UWAGA! Dla dzieci szkodliwy i
niewskazany jest sport uprawiany
wyczynowo!
Nie należy też zmuszać dziecka do zajęć
sportowych. Aby pozytywnie wpływały na
rozwój, dziecko musi mieć na nie ochotę,
muszą one sprawiać mu radość, a przede
wszystkim muszą być bezpieczne.
Intensywność i częstotliwość wysiłku
fizycznego powinna być kontrolowana
przez dorosłą osobę, najlepiej trenera
wychowania fizycznego.
Jak zapobiegać wadom?
Większość dzieci przychodzi na świat
ze zdrowym kręgosłupem, nogami i
stopami. Co zrobić, by zachowały
prawidłową postawę? Recepta na sukces
brzmi: więcej ruchu i odpowiedni styl
życia. Jeśli chcemy, by nasze dzieci
miały piękną sylwetkę, nie garbiły się i
były zdrowe, musimy postawić na
profilaktykę. Aby do minimum ograniczyć
możliwość wystąpienia wad postawy,
musimy od momentu przyjścia dziecka na
świat stymulować je do prawidłowych
zachowań. Należy zatem stwarzać
niemowlęciu okazję do aktywności
ruchowej, kładąc je na brzuszku,
umożliwiając pełzanie, raczkowanie,
podciąganie się do pozycji stojącej,
kiedy jest na to gotowe. Gdy unosi głowę
i raczkuje, ćwiczy swój kręgosłup, a
także mięśnie brzuszka. Nie powinno się
sadzać maluszka za wcześnie ani stawiać
na nogi, gdy sam tego jeszcze nie robi.
Zbyt wczesne pionizowanie dziecka i
wkładanie go do chodzika, kiedy
kręgosłup nie jest jeszcze dobrze
ukształtowany, może przyczynić się do
powstania wad postawy w przyszłości.
Wymuszona pozycja pionowa, którą
przyjmuje dziecko w chodziku, obciąża
stawy, może niekorzystnie wpływać na
ukształtowanie kośćca, pracę mięśni i
utrudniać rozwój zmysłu równowagi.
Należy stworzyć dziecku odpowiednie
warunki odpoczynku i snu w wygodnym, ale
i zdrowym łóżku. Dziecko powinno mieć
własne łóżko, dość twardy, nieuginający
się materac i małą poduszeczkę. Należy
zadbać o dobrą postawę, podczas gdy
dziecko siedzi przy stole lub biurku.
Blat stołu powinien być kwadratowy lub
prostokątny, a nie zaokrąglony.
Dziecko musi być wyprostowane, a jego
tułów oddalony od brzegu biurka 3-5 cm,
głowa nieznacznie pochylona (najlepsza
odległość oczu od blatu to 30-35 cm).
Nogi powinny całymi stopami dotykać
podłogi. Przedramiona mają leżeć na
blacie, ale łokcie powinny nieco
wystawać poza jego brzeg. Zeszyt lub
kartka ma leżeć na wprost klatki
piersiowej, a jeśli dziecko pracuje
przed komputerem, monitor powinien być
ustawiony na wprost twarzy, a nie z
boku.
Światło powinno padać na biurko z lewej
strony. Wysokość krzesełka powinna
odpowiadać długości podudzi, a oparcie
podpierać odcinek lędźwiowo-piersiowy
kręgosłupa. Dobre biurko i krzesło
powinny rosnąć wraz z dzieckiem.
Najlepiej więc kupić takie meble, które
mają możliwość regulowania wysokości.
Trzeba zadbać o to, żeby dziecko dużo
chodziło i biegało (po naturalnym
nierównym terenie - łące, poszyciu
leśnym, plaży), by pływało, grało w
piłkę, jeździło na rowerze - krótko
mówiąc: zażywało ruchu, a nie tkwiło
godzinami przed telewizorem czy
komputerem. Należy likwidować złe nawyki
u dziecka: siedzenie z podwiniętą nogą,
w tzw. siadzie "W", z nogą założoną na
nogę; noszenie plecaka na jednym
ramieniu. Podczas codziennych czynności
dziecka trzeba korygować jego sylwetkę,
aby wyrobiło sobie nawyk przyjmowania
prawidłowej postawy ciała - głowa
uniesiona wysoko, ściągnięte łopatki,
wciągnięty brzuch, napięte pośladki.
Bardzo ważne jest właściwe ubieranie
dziecka. Zbyt ciasne ubranie oraz źle
wyprofilowane lub za małe buty
ograniczają swobodę ruchów i sprzyjają
powstawaniu wad postawy. Nie należy
kupować dziecku obuwia z tzw. wkładką
ortopedyczną. O tym, czy jest ona w
ogóle potrzebna Twojemu dziecku, może
decydować jedynie ortopeda. Należy
zadbać o odpowiednie odżywianie i
niedopuszczanie do powstania nadwagi,
gdyż jest to dodatkowe obciążeni dla
kręgosłupa.
|
|
|