Czym jest Naturalna
Nauka Języka?
Jest to nowe rozwiązanie
organizacyjno-metodyczne, które odnosi
się do edukacji językowej, sprzyjającej
procesowi nabywania umiejętności
samodzielnego czytania ze zrozumieniem,
pisania i mówienia w sposób naturalny.
Podstawy metody zostały opracowane w
Nowej Zelandii. Jest
tam z powodzeniem realizowana od
kilkudziesięciu lat. Metoda ta jest
uniwersalna i plastyczna, można ją w
dużym zakresie modyfikować i
przystosowywać.
Twórcą metody jest Brian Cutting.
Założył on, że najważniejszymi procesami
w nauce czytania jest
spostrzeganie i pamięć. W
wieku przedszkolnym dzieci cechuje
synkretyzm: to co spostrzegają, ujmują
globalnie.
Naturalna nauka języka stanowi nurt
edukacji humanistycznej, podmiotowej.
Jest oparta na rozwijaniu i pogłębianiu
chęci dziecka do nauki mówienia,
czytania oraz kreślenia symboli
graficznych, czemu towarzyszy aktywność
twórcza (dramatyczna, muzyczna, ruchowa,
plastyczna). Założeniem modelu jest
wspomaganie indywidualnego rozwoju
dziecka z wykorzystaniem jego własnej
inicjatywy. Pozwala to dziecku osiągnąć
sukces, zminimalizować sytuacje
stresowe. Naturalna nauka języka jest
rozumiana nie tylko jako uczenie się
języka, ale przede wszystkim jako
edukacja poprzez język, który jest
środkiem komunikacji. Potrzeba
komunikowania się z innymi odbywa się
poprzez słowo, gest, ruch, muzykę i
dźwięk, barwę, kształt, liczbę.
W Naturalnej Nauce Języka dziecko
poznaje pełny alfabet włącznie ze
zmiękczeniami i dwuznakami, poprzez
kontakt z celowo dobranym materiałem do
czytania. Naturalna nauka języka sprzyja
wyzwalaniu pozytywnych reakcji
emocjonalnych, motywuje dziecko do
podejmowania różnorodnych działań. W
pracy rezygnuje się z przewagi
oddziaływań grupowych na rzecz pracy
indywidualnych lub w małych zespołach.
Naturalna nauka języka jest metodą,
która dzięki swej prostocie przynosi
szybkie i znaczące efekty w procesie
nabywania umiejętności czytania i
pisania.
W omawianej metodzie ważną rolę odgrywa
organizacja sali zajęć, podział na
różnorodne kąciki zainteresowań takie
jak: kącik książki, kącik słuchania,
kącik przyrody, kącik alfabetyczny,
kącik pisania, kącik matematyczny, kącik
plastyczny, kącik komputerowy, kącik
teatralny i wiele innych, w zależności
od potrzeb i pomysłów zarówno
nauczyciela jak i dzieci.
W nauce czytania i
pisania występują równolegle takie formy
organizacyjne jak:
1. czytanie wspólne
– dzięki któremu dziecko zdobywa istotne
informacje na temat aspektów czytania,
poznaje kierunek czytania, zwraca uwagę
na znaki interpunkcyjne, rozpoznaje i
zapamiętuje proste wyrazy, struktury w
tekście, analizuje ilustracje i jej
powiązania z tekstem, przewiduje
zakończenie utworu, zapoznaje się z
budową książki (okładka, strona
tytułowa, autor, ilustrator itp.);
materiały:
np. książki z serii „Słoneczna
Biblioteka” (WSiP) o formacie A-3; karty
poetyckie (teksty wierszyków, rymowanek,
zagadek, piosenek) format A-3 i większy;
książki (format A-3) tworzone przez
dzieci z pomocą nauczyciela na podstawie
książek ze „Słonecznej Biblioteki”;
podpisy pod wytworami dzieci (rysunkami,
malowankami, wydzierankami itp.);
tablica wiadomości.
2. czytanie zespołowe
(kierowane) - praca w zespole
3-5 osobowym z udziałem (z pomocą)
nauczyciela. Dzięki tym działaniom można
wspólnie rozwiązać problemy napotkane w
trakcie czytania, z którymi dzieci nie
potrafią sobie samodzielnie poradzić.
materiały:
3-5 jednakowych egzemplarzy książek (dla
każdego dziecka w zespole);
3. czytanie samodzielne
(indywidualne) - sprawdzanie
się w roli samodzielnego „prawdziwego”
czytelnika; dokonywanie niezależnego
wyboru materiałów do czytania zgodnie z
własnymi zainteresowaniami; samodzielne
rozwiązywanie problemów;
materiały:
różnorodne książki, wiersze, rymowanki,
teksty piosenek, komiksy itp.
4. czytanie dzieciom -
wykorzystanie różnorodnych materiałów:
opowiadań, bajek, legend, wierszy,
dzięki czemu rozwijamy zainteresowanie
książką jako źródłem wiedzy i
przyjemności.
5. czytanie w parach –
w tej formie dziecko o wyższym poziomie
kompetencji w zakresie czytania, udziela
pomocy dziecku mniej kompetentnemu lub
dzieci o zbliżonym poziomie kompetencji,
współpracują w trakcie rozwiązywania
problemów, udzielają sobie wzajemnej
pomocy;
Pisanie stanowi
formę aktywności, w której dziecko uczy
się dokonywać analizy i syntezy wyrazu.
Rodzaje ćwiczeń obejmujących kreślenie
symboli graficznych są podobne do
obowiązujących przy nauce czytania:
1.pisanie wspólne –
ma na celu motywowanie dzieci do
podejmowania prób pisania
indywidualnego, zachęcanie do
samodzielnego kreślenia liter,
udzielanie dzieciom pomocy w przypadku
trudności;
2. pisanie samodzielne
– motywowanie dzieci do samodzielnego
tworzenia tekstów;
3. pisanie dla dzieci –
ma za zadanie pobudzanie i wspieranie
aktywności dzieci w zakresie pisania;
tworzenie – pisanie tekstów w obecności
dzieci; dostarczanie poprawnych wzorów
pisma (kształt liter, kierunki
kreślenia).
|