Moje dziecko idzie
do szkoły
Dobry start szkolny ma
zasadnicze znaczenie dla dalszej
edukacji.
Dziecko pozytywnie nastawione do nauki
chętnie będzie się uczyło i cieszyło z
każdej nowej informacji.
Dojrzałość szkolna to stopień rozwoju
dziecka niezbędny do podjęcia obowiązków
jakie niesie ze sobą życie szkolne.
Dojrzałość
emocjonalno-społeczna zachodzi gdy:
1. Dziecko jest w znacznym stopniu
samodzielne.
2. Posiada umiejętność współdziałania i
współpracy w grupie.
3. Łatwo i chętnie nawiązuje kontakty
zarówno z nauczycielami jak i
rówieśnikami.
4. Potrafi podporządkować się niezbędnym
wymaganiom dyscypliny.
5. Jest obowiązkowe, wytrwale i wrażliwe
na opinię nauczyciela.
6. Cieszy się z osiągnięć całej grupy.
7. Jest odpowiedzialne za podjęte
zadania, np. rolę dyżurnego.
8. Rozpoczętą pracę stara się
doprowadzić do końca, pomimo zmęczenia.
Źródła stresu
dla dziecka:
1. Nowe miejsce
(szkoła, klasa).
2. Nowe osoby (nauczyciele, inne
dzieci).
3. Nowe wymagania(lekcje, przerwy, ocena
nauczyciela, grupy).
4. Poczucie straty kojarzone z
rozstaniem.
5. Napięcie i lęk są często wzmagane
przez starsze dzieci
albo innych dorosłych, którzy straszą
dziecko szkołą, mówiąc „teraz skończyło
się dzieciństwo”, „koniec zabawy” itp.
6. Brak wiedzy na temat tego, co będzie
się działo w szkole.
Niezależnie od wieku doświadczenie
„pierwszego dnia szkoły” jest zawsze
takim samym psychologicznym zadaniem –
dziecko musi nauczyć, jak sobie poradzić
z lękiem przed nieznanym i przed
rozstaniem z rodzicami, rozumianym jako
ich strata
Planowanie z
wyprzedzeniem
a) „Kto będzie moim
nauczycielem i gdzie jest moja klasa?”
Propozycja: dni otwarte
w szkole, telefon do nauczyciela.
b) „Co będę robił w szkole?” (Możesz
zapewnić dziecku poczucie
bezpieczeństwa, jeśli potrafisz mu
dokładnie powiedzieć co będzie robiło w
szkole. Określenie typu: „będziesz się
bawił i uczył” jest zbyt ogólnikowe, by
mogło uspokoić dziecko.)
Propozycja: Dokładna
informacja typu: „Najpierw wszystkie
dzieci wchodzą do klasy i chowają swoje
sweterki, kurtki i tornistry do szafek,
które stoją wzdłuż ściany. Następnie
siadają na krzesełkach za stolikami.
Nauczycielka sprawdza obecność i jak
odczyta twoje imię i nazwisko mówisz
obecny.” I tak dalej.
c) „Jak długo tam będę?”(Czas jest
najbardziej przerażającym aspektem nowej
sytuacji pójścia do szkoły).
Propozycje:
A) narysuj zegar i zakoloruj czas(nawet jak dziecko nie zna się na
zegarku będzie widziało jaka jest
proporcja czasu spędzonego w szkole do
reszty dnia)
B) pokoloruj inną kredką inne zaplanowane czynności
C) pokoloruj dni tygodnia pn-pt.(daje to dziecku wyobrażenie kiedy będzie
chodzić do szkoły, a kiedy zostanie w
domu z rodzicami.
d) „Gdzie będziecie, jak ja będę w
szkole?”
Propozycja: powiedz
dziecku gdzie będziesz i co będziesz
robić, kiedy ono przebywa w szkole.
Podaj szczegóły!!!
Jak poradzić
sobie z rozstaniem?
Poczucie straty
kojarzone z rozstaniem to podobnie jak
lęk przed nieznanym całkowicie normalny
objaw emocjonalny związany z pierwszym
dniem szkoły zarówno u rodziców, jak u
dzieci
Można pomóc dzieciom
zaakceptować rozstanie:
1. Zachowaj spokój – emocje są
zaraźliwe, więc okazuj tylko te, które
dziecko ma wychwycić. Okazuj dobry
nastrój, nie zamartwiaj się, uśmiechaj
się. Powiedz „do widzenia” z
przekonaniem i pewnością.
2. Nie przeciągaj sceny pożegnania –
wyjaśnij dziecku, że zostawisz je w
szkole z nauczycielką i dokładnie określ
kiedy wrócisz.
3. Nie potępiaj łez – nie proś dziecka
by przestało płakać albo było dzielne.
Pozwól mu płakać – to jego sposób
okazania tego co czuje.
Okaż zrozumienie. To daje dziecku
pewność, że nie ignorujesz ani nie
odczytujesz mylnie jego uczuć, pomaga
też zaakceptować rozstanie jako coś
nieuniknionego.
4. Nigdy nie wymykaj się chyłkiem –
pożegnaj się z dzieckiem i powiedz kiedy
wrócisz.
Początki nauki w
szkole zawsze są dla dziecka sytuacją
trudną. Prędzej czy później będzie
narażone na niepowodzenia – w kontaktach
z innymi dziećmi, nauczycielem, który
nie zawsze dostrzeże zaangażowanie
dziecka.
Bardzo ważne
jest przyjęcie przez rodziców
podstawowego założenia, że początki
szkoły są trudne. Prędzej czy później
dziecko napotka trudności.
ZASADY
POSTĘPOWANIA PODCZAS PRACY
• Indywidualizowanie
stylu pracy – powiązanie ćwiczeń z
zainteresowaniami dziecka
• Dostosowanie wymagań do poziomu
możliwości
• Zaczynanie od zadań nie sprawiających
trudności
• Utrwalanie wielokrotne tych samych
wiadomości
• Przechodzenie do zadań trudniejszych
po bardzo dobrym opanowaniu łatwiejszych
• Dostosowanie czasu pracy do
umiejętności koncentracji dziecka
• Wprowadzanie przerw w ćwiczeniach
Stosowanie różnorodnych form pracy –
zapobieganie nudzie i wszechstronne
rozwijanie
• Powiązanie przekazywanych treści z
konkretem – obrazkiem, przedmiotem
• Wzmacnianie motywacji dziecka własnym
zaangażowaniem
• Dokonywanie rzeczowej krytyki poziomu
wykonania zadania, a nie osoby dziecka
• Nagradzanie nie tylko efektu
końcowego, ale też wkładu pracy
• Nagradzanie pochwałą, wspólną zabawą
• Unikanie negatywnych informacji o
trudach nauki w szkole
• Wykorzystywanie różnych sytuacji
rodzinnych i z życia codziennego do
przekazania wiadomości o świecie
• Pozostawienie czasu na zabawę
|