Rola zabawy i zabawki w
życiu dziecka
„Zabawa
uczy dawać, brać, dzielić
się, współpracować i
podporządkowywać swoją
osobowość w grupie” –
Elizabeth Hurlock
Zabawa jest podstawową formą
działalnością dziecka. Warto
uświadomić sobie, że służy
ona nie tylko przyjemności,
ale także wspomaga rozwój
psychofizyczny dziecka.
Każde dziecko, aby móc się
prawidłowo rozwijać musi się
bawić, dlatego trzeba mu
stworzyć warunki do aktywnej
i twórczej zabawy. W trakcie
zabaw dziecko zdobywa
pierwsze wiadomości o
świecie i wzbogaca ciągle
swoją wiedzę, wyraża swoje
uczucia i pragnienia, daje
upust swojej wyobraźni, ma
możliwość rozładowania
napięć nerwowych. Utrwala i
doskonali nabyte już sposoby
myślenia i działania. Zabawa
uczy też dostosowywania się
do reguł i norm, przyczynia
się do uspołecznienia,
zdyscyplinowania. Uczy
wytrwałości i cierpliwości w
dążeniu do celu.
Dziecko bawiąc się uczy się,
rozwija sprawność swoich
funkcji psychicznych.
Znacznie łatwiej pojmuje i
szybciej nabiera wprawy, gdy
materiał do opanowywania
włączony jest w sytuację
zabawową. Jednak, aby zabawa
spełniła należycie swoją
rolę, niezwykle istotny jest
dobór odpowiednich zabawek.
Półki w sklepach uginają się
od towarów i nie jest wcale
łatwo wybrać z tego ogromu
odpowiednią zabawkę. W wieku
przedszkolnym zabawka
powinna służyć dziecku do
rozrywki, być narzędziem
stymulacji i integracji ze
światem ludzi dorosłych.
Należy koniecznie pamiętać o
tym, by była dostosowana do
poziomu rozwoju dziecka oraz
do warunków mieszkaniowych.
Konieczne jest też stałe
miejsce do przechowywania
zabawek. Nie tylko przedłuża
ono trwałość i ładny wygląd
zabawek, ale też odgrywa
rolę dydaktyczną,
przyzwyczajając dziecko do
porządku i systematyczności.
Początkowo to mama lub tata
sprzątają zabawki,
odkładając je na miejsce,
później dziecko zaczyna
robić to samo. W pierwszych
latach życia ważną rolę
odgrywają
zabawy manipulacyjne
(wkładanie mniejszych
przedmiotów w większe,
otwieranie i zamykanie,
nawlekanie i piętrzenie
itd.).
Zabawy takie wyrabiają
sprawność dłoni i palców,
koordynację ruchów, pomagają
dziecku poznać różne cechy
przedmiotów - wielkość,
ciężar, kształt, rodzaj
powierzchni itd.
Od zabaw manipulacyjnych
dziecko przechodzi do
zabaw manipulacyjno -
konstrukcyjnych.
Należy wtedy dostarczać
dziecku zabawki o
wzrastającym stopniu
trudności. Najprostsze tego
typu zabawki to krążki
nawlekane na kołek, bardziej
skomplikowane to plastikowe
klocki lego (duplo) dla
maluchów.
Nie można też zapominać o
zabawkach pobudzających
rozwój ruchowy
- piłkach, rowerkach itd.,
oraz
o zabawkach pobudzających
rozwój intelektualny
(układanki, loteryjki,
dobieranki). Zabawki te
należy kupować w seriach o
wzrastającym stopniu
trudności i dawać je dziecku
stopniowo, pamiętając o tym,
że zbyt łatwe zadania
dziecko nudzą, a zbyt trudne
zniechęcają. Dużą rolę w
rozwoju i wychowaniu dziecka
odgrywają zabawki
pozwalające mu naśladować
życie w domu rodzinnym-
lalki i ich gospodarstwa.
Zabawy tematyczne
przy użyciu tych zabawek
mają ogromny wpływ na rozwój
uczuciowy dziecka i jego
zachowania społeczne. Lalki
powinny nadawać się do
siedzenia, czesania,
karmienia. Kilka z nich
powinno wykonywać jakieś
skomplikowane czynności-
chodzić, mówić “mamo”, pić
przez smoczek itd. Przede
wszystkim jednak lalki muszą
mieć rozbudowane
gospodarstwo - mieszkanie
(może to być kartonowe
pudło), przedmioty
codziennego użytku, ubranka,
wózek. Wygląd tych
przedmiotów powinien być jak
najbardziej zbliżony do
przedmiotów, które
odzwierciedlają. W zabawach
tematycznych ważną rolę
wychowawczą odgrywa
naśladowanie pracy ludzi
różnych zawodów (mały
lekarz, mały fryzjer
itd.) Do zabaw tematycznych
potrzebne są też zabawki
przeznaczone do poruszania
się na lądzie, w wodzie i w
powietrzu. Należy dziecko
nauczyć wykonywania maksimum
dostępnych dla niego
manipulacji przy zabawie -
ustawienia, przewożenia
czegoś lub kogoś, sterowania
poruszaniem się i tak dalej.
Inne ważne zabawki to
miękkie zwierzątka tzw.
„przytulanki”
zaspokajające potrzeby
emocjonalne dziecka. Powinny
być one miękkie i miłe w
dotyku. Zabawki takie
zabierane do łóżeczka
niejednokrotnie pomagają
przezwyciężyć lęki nocne.
Ułatwiają też rozstanie z
mamą. Pełnią rolę zastępczą,
uspokajają i rekompensują
niezaspokojone potrzeby
emocjonalne. Czasem stają
się powiernikami
najskrytszych tajemnic
maluchów. Zupełnie inną rolę
spełniają figurki zwierząt
zebrane w komplety (domowe,
hodowlane, egzotyczne). Te
zabawki powinny wiernie
odzwierciedlać
rzeczywistość. W młodszym
wieku mogą one służyć jako
pomoc przy nauce mowy, w
wieku przedszkolnym będą
wykorzystywane do zabaw
tematycznych, a przez dzieci
w wieku szkolnym - jako
przedmioty do
kolekcjonowania. Nie można
też zapomnieć o farbach,
kredkach, plastelinie,
papierze kolorowym, a także
prostych instrumentach
muzycznych (tamburyno,
cymbałki, flet czy inne).
W każdym wieku należy
pamiętać o książeczkach i
wspólnym czytaniu.
Kontakt z książką wzbogaca
wiedzę o świecie, uczy wielu
nowych słów, rozwija
wyobraźnię. Wspólne czytanie
wzmacnia więź
dziecko-rodzic. I jeszcze
kilka zdań na temat
telewizji, komputera i gier
komputerowych.
Nowoczesne media są bardzo
ważne w edukacji dziecka,
jednak należy mieć
świadomość tego, co dziecko
ogląda i w co gra. Na rynku
pełno jest gier
zawierających sceny
przemocy, wulgaryzmy i t d.
Wiele z nich nie uczy
niczego pożytecznego poza
ćwiczeniem refleksu, a może
wyrządzić szkodę. Podobnie
różne kreskówki przeznaczone
dla dzieci tak naprawdę
zupełnie się dla nich nie
nadają- wzbudzają jedynie
agresję i uczą rozwiązywać
problemy metodą siłową.
Zresztą najlepsze nawet gry
edukacyjne i programy
telewizyjne nie powinny
zajmować dziecku wiele
czasu, ponieważ powodują
odsunięcie się od
rzeczywistego świata i zanik
kontaktów społecznych.
W doborze zabawek należy
pamiętać o tym, że:
1. Zabawki powinny być
dostosowane do wieku i
rozwoju dziecka
2. Zabawki są dla
dzieci - nie ma sensu
kupować kolejki elektrycznej
tylko dlatego, że nie
mieliśmy jej sami w
dzieciństwie. Nie ma też
żadnego sensu kupowanie
drogich zabawek i chowanie
ich z obawy przed
zniszczeniem. Dzieci często
“psują” zabawki rozbierając
je na części. Jest to
zupełnie naturalne, dziecko
chce bowiem zobaczyć jak są
zbudowane, dlaczego kółeczka
samochodu się kręcą, co
powoduje, że oczy lalki się
otwierają i zamykają i co
miś ma w środku. Najlepsze
są więc takie zabawki, które
dadzą się rozłożyć na części
i złożyć z powrotem
3. Nie jest korzystny
nadmiar zabawek. Wśród wielu
zabawek dziecko czuje się
zagubione. Dobrze jest część
zabawek schować do pudła i
wynieść na kilka tygodni. Po
tym czasie będą przyjęte jak
nowe
4. Najdroższe nie znaczy
najlepsze. Zabawka powinna
stwarzać możliwość różnych
manipulacji, powinna dać się
wykorzystać na wiele
sposobów, np. z klocków
powinno dać się zbudować
wiele różnych rzeczy, a nie
jedną czy dwie.
Udostępniajmy dziecku
patyki, drewienka, kasztany,
korę, glinę, szmatki. Jest
to wspaniały materiał
konstrukcyjny
5. Niech miejsce do zabawy
oraz ubranko będzie takie,
żeby dziecko mogło bawić się
bez obawy, że coś ubrudzi,
czy zniszczy. Jeden z
wybitniejszych polskich
pedagogów i znawca
dziecięcych dusz - Janusz
Korczak powiedział, że
“dziecko jest albo czyste,
albo szczęśliwe”. Już 2 - 3
letniego malucha należy
uczyć, że zabawki mają swoje
stałe miejsce. Sprzątanie po
sobie ( segregowanie klocków
i zabawek do odpowiednich
pojemników) uczy porządku i
systematyczności. Starajmy
się też, by dziecko kończyło
zabawę. Nie przerywajmy jej.
Dziecko uczy się bowiem
doprowadzać swoją
działalność do końca. Nawyki
z zabawy utrwalają się i
rzutują na naukę szkolną, a
nierzadko i na dorosłe życie
6. Zabawa to nie tylko
przyjemność, to działalność
niezbędna dla prawidłowego
rozwoju psychofizycznego
dziecka
7. Zabawki są tylko
zabawkami. Nawet
najpiękniejsze i najdroższe
z nich nie dadzą nic, jeśli
dziecko nie będzie miało z
kim się bawić. Nawet
najbardziej zapracowani
rodzice muszą znaleźć czas
na zabawę ze swoim
dzieckiem.
Zabawa dziecka w wieku
przedszkolnym jest bardzo
często uważana za
najważniejszy rodzaj
działalności, który w
gruncie rzeczy nie tylko
dominuje nad wszystkimi
innymi, ale je przeistacza,
powodując, że czynności o
charakterze pracy czy nauki
stają się również zabawą.
Jest ona dla najmłodszych
dzieci najłatwiejszym,
najbardziej przystępnym
sposobem zapoznawania się z
niezrozumiałym, wielkim i
tajemniczym światem,
przeżywania występujących
zjawisk i sytuacji.
Jednym z ważniejszych zadań
przedszkola jest zapewnienie
każdemu dziecku warunków
aktywnego działania -
wyrażania własnej
inicjatywy, rozwijania
samodzielności i zdolności
twórczych, zapewnienie
swobody w zabawie. Określone
działanie dziecka tylko
wtedy mieści się w pojęciu
zabawy, gdy podejmuje ją ono
z ochotą i gdy w miarę swych
możliwości jest w niej
twórcą, gdy ma wolny wybór
jej treści, rodzaju,
tworzywa, partnerów.
Zabawa, zabawka, przestrzeń
dla zabawy są ważnymi
czynnikami sprzyjającymi
pożytecznemu spędzaniu czasu
w przedszkolu. Dużą rolę w
organizowaniu i przebiegu
zabawy spełnia także
nauczycielka, która
ukierunkowuje dziecięce
zabawy.
W toku zabawy i pracy
dziecko uczy się od
początku, od najmłodszych
lat wielu ciekawych i
pożytecznych rzeczy. Uczy
się wykonywania
najprzeróżniejszych
czynności, od najprostszych
- stopniowo do bardziej
skomplikowanych, uczy się
operowania różnymi
przyborami do zabawy i pracy
oraz zużytkowania materiału.
Współczesna psychologia
wskazuje wiele różnorodnych
funkcji zabaw dziecięcych,
podkreśla się też ich
ogromne znaczenie dla
rozwoju wszystkich sfer
osobowości dziecka:
- jest to działalność
zaspokajająca istotne
potrzeby dziecka, a przede
wszystkim potrzebę
poznawania i przekształcania
rzeczywistości przez własną
aktywność
- dzięki zabawie rozszerza
się orientacja dziecka w
świecie przyrody i życiu
społecznym, w niej uczy się
dziecko rozumieć
rzeczywistość i odróżniać
świat realny od fikcji, są
one łatwą, poglądową,
dostępną i zajmującą nauką o
świecie i życiu człowieka
- zabawy sprzyjają rozwojowi
funkcji psychomotorycznych
dziecka, doskonalą jego
sprawności fizyczne, ćwiczą
ruchy rąk, podnoszą na
wyższy poziom procesy
analizy i syntezy, rozwijają
umiejętność obserwacji,
stwarzają okazję do
przyswojenia nowych słów,
określeń i pojęć, doskonalą
mowę, zmuszając do
porozumiewania się z
kolegami i nauczycielką,
rozwijają myślenie i
wszystkie operacje umysłowe,
dzięki nim rozwija się, tak
niezbędna w intencjonalnym
uczeniu się, zdolność do
podporządkowania własnej
aktywności i impulsywnych
dążeń wymaganiom społecznym.
Sukcesy dziecka w
przedszkolu a później w
szkole w dużym stopniu
zależą od rodziców i
nauczycieli. Dlatego więcej
uwagi należy poświęcić
zabawie, aby dziecko
rozwijało się harmonijnie i
osiągnęło dojrzałość
szkolną.
Tak więc:
- właściwie zorganizowana
zabawa zapewnia dziecku
harmonijny rozwój umysłowy,
emocjonalno- społeczny i
ruchowy
- rozwija inicjatywę i
samodzielność, daje dziecku
wiarę we własne siły
- przygotowuje do nauki w
szkole
- rozwija zainteresowania
- wyrównuje braki rozwojowe
- wprowadza dziecko w dobry,
radosny nastrój, wpływa
korzystnie na równowagę
psychiczną
- pomaga rozwiązywać
problemy wychowawcze.
Wskazówki wychowawcze:
-
wydzielić kącik do
zabawy dla dziecka (aby
nikomu nie przeszkadzało
i mogło się swobodnie w
nim bawić
-
w trosce o
bezpieczeństwo zabawy
muszą być pod kontrolą i
w obecności dorosłego
(ostre narzędzia,
urządzenia
elektryczne itp.
-
nie wyręczać, bo opóźnia
się usamodzielnianie,
hamowana jest aktywność,
utrwala się bierna
postawa
-
chwalić – dziecko wkłada
maximum wysiłku nawet
jeśli robi coś
nieporadnie (brak
pochwał zniechęca, a w
późniejszym okresie
sprawi, że dziecko jak
dziecko będzie się
wstydziło i unikało
różnych działań)
-
posegregować zabawki-
zlikwidować pudła, w których
znajdują się wszystkie
zabawki
-
wymieniać zabawki na
półkach, wtedy dziecko znów
się będzie nimi chętnie
bawiło
-
usuwać zepsute zabawki lub
naprawiać (zepsuta zabawka
pobudza chęć do psucia
następnych zabawek)
-
zadbać o miejsce każdej
nowej zabawki – zastanowić
się, gdzie ją położyć
-
wyzwalać więź uczuciową z
zabawką - niech dziecko z
nią rozmawia, wtedy będzie
ją szanowało
-
zainteresować się i
popatrzeć w momencie gdy
dziecko coś odkryło lub coś
je ucieszyło (cieszmy się
razem z nim)
-
nie przekupywać zabawką
jedzenia, wykonania jakiejś
czynności, bo utworzymy
postawę małego cwaniaka (coś
za coś, nic z naturalnej
potrzeby, z serca, z
obowiązku)
-
nauczyć zabawy tylko jedną
zabawką i odkładania jej na
miejsce po skończonej
zabawie (chyba, że jest to
zabawa tematyczna i
potrzebna jest większa ilość
zabawek – to zależy od wieku
dziecka i jego
zainteresowań)
-
poszukać rówieśnika –
towarzysza zabaw (dziecko
lepiej się rozwija)
-
nie pozwalać oglądać filmów
i programów nie
dostosowanych do ich wieku,
gdyż ma to odzwierciedlenie
w zabawach (zabijanie,
palenie, zastraszanie itp)
|