CZERWIEC
OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym
powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
• wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
• kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu,
radzenia sobie ze zmęczeniem
• kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli,
składania techniką origami
• doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw
manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
• poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym
wzorcom zachowania
• odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
• zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
• wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie
zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
• chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji
z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
• krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
• dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie
do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
• rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje,
tradycje i status materialny
• coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki,
zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania
emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
OBSZAR POZNAWCZY
• wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
• otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
• aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
• wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
• dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
• porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo” • poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów
|